V dnešní době má automobil téměř každá rodina. Samozřejmě v každém autě nesmí chybět funkční autorádio, se kterým se bavíte na cestách, ale třeba i udržujete bdělí při nočních dlouhých trasách. Co ale dělat, když se Vám autorádio porouchá? Je nutné hned navštívit autoservis? Na tyto a další otázky se Vám pokusíme odpovědět v následujícím článku, který jsme se rozhodli věnovat právě autorádiím.
Zvládnu kontrolu svépomocí?
Hned na úvod musíme říci, že nejčastější závadou na autorádiích není v samotném rádiu (to, co vidíme a ovládáme), ale spíše na kabeláži. Z toho důvodu nemusíte hned volat autoservis a platit stovky korun za hodinu práce a další tisíce za nové autorádio. Stačí autorádio opatrně vytáhnout (využít můžete speciální pacičky, které jsou dodávány téměř s každým modelem) a zkontrolovat konektory, tzv. iso konektory.
Z hlavního kabelu do autorádia by Vám měli vést celkem 2 různé iso konektory, které se od sebe na první pohled liší pouze barvou. V případě, že kontrolujete své rozbivší se autorádio, stačí konektory k sobě přitisknout a pakliže rádio stále nehraje, chyba bude pravděpodobně na reprosoustavě, či na samotné jednotce a v tom případě už bude nutné vyhledat servis.
Zapojení nového autorádia
Naopak pokud jste si koupili nové autorádio, staré opatrně odpojte a při zapojování nového modelu postupujte obzvláště opatrně. Černý 8-pólový iso konektor je určen pro ovládání autorádia a každý pin (schéma hledejte na internetu, či přímo u výrobce) je určen na jinou funkci rádia. Naopak druhý (hnědý), rovněž 8pinový konektor je určen pro soustavu reproduktorů v autě a opět je zde každý pin předem určen na jiný reproduktor. Dovolíme si Vás upozornit i na nutnost přesného zapojení pólů (+ na + a – na -).
Na závěr dodáme, že trh je doslova přesycen nejrůznějšími redukcemi pro jednotlivé typy vozů a někdy i množství reproduktorů. Nicméně ač se může zdát instalace na první pohled složitá, dovolíme si říci, že jí s návodem zvládne prakticky každý.